info pomazánky polívky hl. jídla přílohy saláty moučníky ostatní FAQ podpora kontakt


HLAVNÍ JÍDLA

                                                                                                                                                                          1   2   3    

FALAFEL     foto

- ingredience: Placičky: 2 šálky cizrny, 1 šálek nasekané zelené cibule (možno jarní), ½ šálku nasekané petrželky, 4 st česneku (nasekaného), 1 polévková lžíce mletého římského kmínu (ne obyčejný!), 2 lžičky soli, ½ lžičky pepře, 1 lžička prášku do pečiva, větší špetka chilli (možno ještě větší špetka koriandru a několik lžic tahini).
Zelenina: bílé zelí, salátová okurka, rajče, cibulka, citron. šťáva, 2 lžičky olivového oleje, sůl, pepř
Zálivka: sojový jogurt (případně sojanéza), petrželka kundrnka, sůl (vegeta), pepř, 1 stroužek česneku, pár kapek citron. šťávy.

- Cizrnu necháme namočenou přes noc (12-20h), aby byla měkká ke konzumaci, ale stále křupavá. Slijeme vodu a rozmixujeme cizrnu na jemnou kaši (dobré si nechat trošku cizrny stranou) a dáme do mísy. Do mixéru dáme zbytek cizrny, nasekanou cibuli, petrželku, na menší kusy nasekaný česnek a rozsekáme. Tuto směs smícháme s kaší z cizrny a důkladně promícháme. Osolíme, přidáme koření (nejvíce římský kmín), prášek do pečiva a dáme na 20 minut do lednice. Tvarujeme kuličky či placičky (3-4cm v průměru) a důkladně je mačkáme, aby držely pohromadě. Smažíme ve velké vrstvě oleje na středním plameni a než jsou hnědé, tak na ně příliš nesaháme, aby se nerozpadly. Smažené placičky necháme okapat na sítu a podáváme v pita chlebu, vyloženém zeleninovou směsí, přelité jogurtovou zálivkou.
Zelenina se připravuje tak, že nakrouháme bílé zelí, namačkáme, trochu osolíme a necháme odležet. Přidáme na tenoučké plátky nakrájenou okurku a rajčata, možno i trochu cibule, promícháme, zakapeme citrónovou šťávou, olivovým olejem, osolíme, opepříme.
Zálivka - do sojajogurtu přidáme najemno utřený česnek se solí, nadrobno nasekanou petrželku, opepříme a pokapeme citrónovou šťávou.

autor :   Kochanski

PODLE INDICKÝ AYURVÉDY tzv. PROTEINOVÁ BOMBA PRO VEGETARIÁNY :)

- ingredience: sáček rýže basmati, 250 g červené čočky, 2 lžíce oliv. oleje, cibule, 3 stroužky česneku, paprika červená, zelená, žlutá, 4 rajčata, pažitka, petržel, sůl

- Na oliv. oleji necháš zpěnit cibuli a česnek. Přidáš nakrájenou papriku, rajčata a sůl, chvíli podusíš. Pak přisypeš červenou čočku, krátce povaříš a až čočka změkne, přidáš uvařenou basmati rýži. Dochutíš pažitkou a petrželí.

autor :   Barča

SICIONÁŘSKÉ FAZOLE

- ingredience: fazole, olivový olej, česnek, mletá sladká paprika, provensálské koření, sůl, víno.

- Bílé nebo červené fazole den předem namočíme a necháme bobtnat. Druhý den na olivovém oleji osmahneme jednu cibuli, pár stroužkůl česneku, zaprášíme trochou sladké papriky a vložíme fazole. Přisypeme provensálské koření ( dostane se i u nás, ale to pravé je nenahraditelné ), přisolíme a necháme bublat ( mijoter - čti mižote). Podlijeme trochou vína a necháme dále bublat až do změknutí.

autor :   Mirka

VALAŠSKÉ ZELNÍKY

- ingredience: tři čtvrtě kila brambor, 200 g polohrubé mouky, 125 ml vody, sůl,olej, kysané(sterilované) zelí, drcený kmín

- Dáme uvařit tři čtvrtě kila brambor ve slupce.Necháme vychladnout,oloupeme a nastrouháme na jemném struhadle.Přidáme 200 g polohrubé mouky,sůl a 125 ml vody.Zpracujeme v těsto.Z těsta vyválíme válec o průměru asi 6-8 cm.Nakrájíme na stejné dílky o šířce asi 4 cm.Každý dílek rozválíme na placku,naplníme zelnou náplní a kmínem,přehneme a okraje stlačíme.Placky poskládáme na plech s pečícím papírem a potřeme rovnoměrně olejem.Těsto se musí rychle zpracovat (řídne).

autor :   Penguin

LASAGNE S TOFU A ŠPENÁTEM

- ingredience: 1 balíček tofu natural, listový špenát, 5 plátků lasagní, sójová smetana, půl kostky uzeného tofu (nemusí být), česnek, sůl, pepř.

- Lasagne necháme vařit, stejně tak špenát. V misce rozmačkáme tofu natural, smícháme s česnekem, solí, pepřem a sójovou smetanou. Uvařený špenát ochutíme česnekem a solí. Vymažeme zapékací misku a postupně klademe vrstvu špenátu, lasagně, rozmačkané tofu, dokud nepoužijeme vše. Nakonec všecko pokapeme sójovou smetanou a nastrouháme uzené tofu. Necháme zapéct.

autor :   Sean

BAREVNÉ NUDLE     foto

- ingredience: Cibule, pórek, paprika, 2-3 rajčata, čínské zelí, kukuřice, čínské nudle, sůl, chilli omáčka, olej

- Nakrájíte zeleninu, na pánvi rozpálíte olej a přidáte postupně cibuli, pórek, papriku a čínske zelí. Přidáte trošku vody, osolíte a chvilku podusíte. Pak přidáte rajčata a kukuřici a přimícháte chilli omáčku, množství jak kdo chce. Stranou uvaříte čínské nudle. Můžete podávat s čínským zelím. K zeleninové smesi také můžete přidat jakoukoli salsu.

autor :   Lola

ŽAMPIÓNOVÁ SMĚS

- ingredience: Cibule, žampióny, paprika, lilek, olivový olej, sůl, pepř, česnek

- Nakrájíte zeleninu a žampióny na větši kusy, žampiony osmahnete na cibulce, posolíte, přilijete trochu vody a necháte chvíli podusit. Pak přidáte papriku a lilek a zase chvíli míchate. Na závěr popepříte a přidáte rozetřený česnek. . Můžete jíst s bramborami, rýží nebo kuskusem.

autor :   Lola

CUKETOVÝ MIX

- ingredience: cuketa, cibule, olej, česnek, červená a žlutá paprika, petrželka, kopr, sůl, rajčata, cukr, ocet nebo ctr. šťávu, sušený sojový nápoj.

- Z umyté cukety vydlabete jádřince a nakrájíte ji na nudličky. Cibuli nakrájenou nadrobno osmahnete první nasucho, potom přidáte olej a prolisovaný česnek, červenou a žlutou papriku nakrájenou na nudličky, nasekanou petrželku a trochu kopru. Chvíli restujte, pak přidejte cuketu, osolte aby zelenina pustila vodu, zamíchejte a duste pod pokličkou. Až bude zelenina měkká, přidáte spařené, oloupané, nadrobno nakrájené rajčata, cukr a trošku to okyselíte (octem, nebo citronovou šťávou), popř. ještě dosolte. Přimíchejte tam pár lžic sušeného sojového nápoje ...

... s kuskusem, nebo těstovinovou rýží :).

autor :   kouďas

LANGOŠE

- ingredience: 500g hladké mouky, 42g droždí (1 kostka), 3 stroužky česneku, kečup, sůl, olej na smažení

- Mouku prosejeme do mísy, přidáme v troše vody rozetřené droždí, osolíme a asi 250 ml vody zaděláme na hladké těsto, které necháme přikryté asi 1 hodinu na teplém místě kynout. Pak z něho lžící namočenou ve vodě vykrajujeme stejně velké kousky, roztlačíme je a roztáhneme na placku a ve vyšší vrstvě oleje po obou stranách zprudka smažíme dozlatova. Ještě horké langoše potřeme česnekem utřeným se solí a pokapeme kečupem (případně i strouhaným sýrem).

autor :   Kochanski

SMĚS NA ŠPAGETY Z TOFU

- ingredience: Kostka tofu natural, olej, cibule, sůl, 80 g rajského protlaku, 4 malé stroužky česneku, 2 lžíce kečupu

- Velkou cibuli (či 2 menší) nakrájíme na drobno a podusíme na oleji, přidáme na drobno nastrouhané tofu, dochutíme sójovou omáčkou (minimálně) a solí. Chvíli dusíme, pak přidáme rajský protlak a protlačený česnek (podle chuti). Nakonec dochutíme kečupem. Směs použijeme na špagety, chléb nebo topinky.

autor :   Kochanski

FETTUCINE S CUKETOU

- ingredience: Jarní cibulka (4ks), olivový olej, 2 malé cukety, chilli, Fettucine

- Na pánvi rozehřejeme olej a zesklovatíme na něm nakrájenou jarní cibulku (nebo normální). Cukety omyjeme, vydlabeme vnitřky, nakrájíme na 1/8 proužky (i se slupkou) a přidáme do pánve k cibulce. Vše osolíme, ochutíme špetkou pálivé papričky, můžeme i opepřit, promícháme a pod pokličkou dusíme doměkka. Mezitím uvaříme těstoviny (fettucine = pentlovité nudle) ve větším množství osolené vody a slijeme je. Těstoviny promícháme s dušenou zeleninou a ihned podáváme.

autor :   Kochanski

FAZOLE PO MEXICKU

- ingredience: Olej, větší cibule, 1 menší cuketa, 3 stroužky česneku, oregáno, bazalka, pepř, chilli (nebo směs ; Mexické bylinky ;), cikánská omáčka, kečup (nebo rajčatové pyré), konzerva červených fazolí ve slaném nálevu.

- Na olej cibulku (nebo dvě), na kostičky nakrájenou cuketu (bez vnitřků), až cuketa zežloutne a cibule zesklovatí, tak česnek, okořenit oregánem, bazalkou, pepřem a chilli. Přidat cikánskou omáčku a kečup (nebo rajčatové pyré - nikoliv protlak) a nakonec konzervu fazolí (trochu nálevu odlít). Směs by měla být hustá. Pokud není, tak ještě chvíli vařit. Podávat s chlebem nebo s kukuřičnými cracery např. Chio Tortillas (pikantní).

autor :   Kochanski

BRAMBOROVÝ PAPRIKÁŠ

- ingredience: 1 kg brambor, 2 cibule, 250 g sterilovaného leča, 100 ml soj. smetany, 3 lžíce oleje, 2 lžíce hladké mouky, 1 bobkový list, mletá sladká i pálivá paprika, sůl, kousek pórku na ozdobu

- Brambory oloupeme a nakrájíme na silnější kolečka. Na rozehřátém oleji osmahneme nadrobno nakrájenou cibuli, přidáme podle chuti papriku, osmahneme, vložíme plátky brambor a bobkový list, osolíme, mírně podlijeme vodou a dusíme skoro doměkka (pozor: ke konci nepřidávat vody příliš, jelikož omáčka by měla být ve finále hustá). Pak přidáme překapané lečo, zalijeme sojovou smetanou rozmíchanou s moukou a dohotovíme. Jednotlivé porce posypeme na tenká kolečka nakrájeným pórkem (či nudličkami) a podáváme s chlebem.

autor :   Kochanski

GRUZÍNSKÝ MIŠMAŠ

- ingredience: 1 lilek, cibule, mrkev, zel. paprika, rajčata, olej, libovolné pikantní koření, koriandr, česknek, olej, sůl, petržel, arabský chléb (nebo pita)

- Lilek nakrájíme na kolečka, osolíme, necháme odležet. Cibuli, mrkev a zelenou papriku nakrájíme na kousky a orestujeme na oleji. Oloupeme rajčata a nakrájíme na kolečka. Lilek orestujeme dohněda a poklademe jej na dno zapékací misky. Poté posypeme pálivým kořením, drceným koriandrem a česnekem. Poklademe orestovanou zeleninou a dáme na 30 minut zapéct při 180°C. Nakonec je možno směs promíchat a ozdobit zelenou petrželí a kolečkem cibule. Podáváme s arabským chlebem.

autor :   Kochanski

ZELENINOVÝ KORNOUTEK     foto

- ingredience: Lilek, cuketa, paprika, rajčata, uzené tofu, kukuřice, tortilla, sojkyška, tofunéza nebo sojanéza na dresink,olej, solčanka, provensálské koření, česnek, (kečup)

- Na rozpáleném oleji orestujeme na kostičky nakrájené uzené tofu, přidáme na drobno nakrájený lilek, cuketu, papriku nasekaná rajčata a mraženou kukuřici. Směs ochutíme solčankou, trochou česneku, provensálským koření a můžeme spojit kečupem (jestli ano tak jen opravdu spojit, protože pak budeme ještě přelévat dresinkem). Z tortilly vytvarujeme kornoutek, naplníme ho horkou směsí a na chvíli zabalíme do alobalu, aby se nám prohřál. Při servírování přeléváme dresinkem (sojkyšku, tofunézu nebo sojanézu ochutíme solčankou a česnekem, v případě tofunézi trochu zředíme sojovým mlékem).

autor :   Bob

SLANÁ ROLÁDA – HRÁŠKOVÝ ZÁVIN

- ingredience: 400g listového těsta – prodávají pro vegany/bez vajec i mléka, 250g brambor, 250g mraž. hrášku, 1/2 červené papriky, náhražka 1 vejce – 2 polévkové lžíce plnotučné sojové mouky smíchané se 5-6 lžícemi vody, špetka muškát. květu - nebo oříšku - nastrouhaného, sůl, pepř, 2 lžíce sezam. semínek

-uvařené brambory propasírovat,spojit s „vajíčkem sojovým“ + ostatními ingrediencemi. Uhněteme tvar velikosti knedlíku potřeme „margarínem a sypeme solí a sezamem.

autor :   Kamila

VEGANSKÝ BRAMBORÁK

- ingredience: 5 velkých brambor, 5 stroužků česneku, 5 rovných čaj. lžiček soj.mléka, 5 lžic polohr. mouky, kmín, majoránka, sůl, voda

- Syrové brambory nastrouhat - přebytečnou vodu scedit – poté prolisovaný česnek a ostatní ingredience přimícháme a pečeme na pánvičce s olejem jako klasický bramborák.

autor :   Kamila

POHANKA NA 3 ZPŮSOBY

KARI POHANKA

- ingredience: 200g pohanky, 2 cibule, kukuřice, zázvor, polévkové koření - vývar, kari

- Pohanku uvaříme dle návodu v polévkovém koření/vývaru/ mezitím osmahneme cibulku na oleji, kukuřici, nastrouhaný zázvor/nemusí být/ kari. Následně vše smícháme dohromady a podáváme.

autor :   Kamila

RAJSKÁ POHANKA

- ingredience: 200g pohanky, 2 cibule, silný vývar polévkový, červená syrová paprika, kečup, rajský protlak, česnek,pepř,sůl

- Pohanku uvaříme opět dle návodu v silném polévkovém vývaru, poté přidáme ostatní ingredience a podáváme.

autor :   Kamila

ZELENÁ ŠPENÁTOVÁ POHANKA

- ingredience: 200g pohanky uvařené v silném vývaru, 1 špenát/zmražený či syrový na jemno nakrájený/hrášek, zel.paprika, česnek, olej, pepř

- Na oleji osmahneme špenát,hrášek,zel.paprika,česnek a pepř až zavoní až je špenát změklý přidáme pohanku a lehce podusíme/můžeme zakápnout vodou/poté podáváme.

autor :   Kamila

BRAMBOR S CIZRNOU

- ingredience: 300g cizrny, 1,5 l vody/na vaření cizrny, 600g oloupaných nakrájených brambor, 2 čaj.lžičky soli, 5 pol. lžic oleje, koření: 4 - 5 ks bobkového listu, 1čl kari, 1/4 chilli, 2 pol. lžíce citronové šťávy

- Namočíme cizrnu cca na 12 hodin do vody - poté v téže vodě uvaříme do měkka/doporučuji tl. hrnec - vaření se cca o 1 hod zkrátí - takže se vaří pouze půl hodiny/společně s bobkovým listem a trochou soli. Mezitím na oleji osmahneme koření/dáváme dle vlastní chuti, až příjemně voní, přidáme nakrájené brambory a zlehka restujeme, cca po 5min. přilejeme vodu/nejlépe použít vodu z právě uvařené cirzny - obsahuje cenné látky/a dusíme na mírném plameni. Za chvíli přidáme i cizrnu a dovaříme. Poté zakápneme citr. šťávou.

autor :   Kamila



                                                                                                                                                                          1   2   3